Umfrage: Ist der MBT als Konzept überholt?
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MBT sind ein Auslaufmodell
22.22%
4 22.22%
MBT sind auch in Zukunft absolut wesentlich
77.78%
14 77.78%
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Zukünftige Entwicklungen und Konzeptionen von Panzerfahrzeugen
Es gibt eine neue Version des TERREX von STK aus Singapur: ich habe ja schon seit langer Zeit ein Faible für den Terrex AV-81 und bin daher naturgemäß sehr angetan von dieser Weiterentwicklung:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.janes.com/article/54107/st-kinetics-unveils-next-generation-terrex-2-amphibious-armoured-vehicle?from_rss=1">http://www.janes.com/article/54107/st-k ... from_rss=1</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.janes.com/images/assets/107/54107/main_p1638880.jpg">http://www.janes.com/images/assets/107/ ... 638880.jpg</a><!-- m -->

Meiner Überzeugung nach ist der TERREX immer noch der mit Abstand beste 8-Rad-Panzer, deutlich besser als Piranha V, GTK oder Patria.

Zitat:Designated the Terrex 2, the new vehicle leverages the company's experience with the Terrex infantry carrier vehicle (ICV) - which has found domestic success with the Singapore Armed Forces (SAF) - as well as the ongoing US Marine Corps Amphibious Combat Vehicle Phase 1 Increment 1 (ACV 1.1) programme that the company is pursuing in partnership with the Virginia-based Science Applications International Corporation (SAIC).

ST Kinetics chief marketing officer Winston Toh told IHS Jane's that the Terrex 2 represents the company's intent to increase its international presence, incorporating a larger, newly designed hull that focuses on troop survivability, increased payload capacity, as well as a high level of amphibious swimming capability.

"Our latest design is the culmination of decades of vehicle design that has seen the successful development of protected mobility platforms such as the [tracked] Bionix infantry fighting vehicle and the [wheeled] Terrex infantry carrier vehicle," said Toh. "As a result of this experience, we understand that we are not designing just a single platform, but one that can operate as part of a larger, networked force."

According to technical specifications supplied to IHS Jane's , the Terrex 2 has a 30-tonne gross vehicle weight compared to the current 24-tonne Terrex, offering increased payload capacity for weapons, armour, and expendables. The vehicle accommodates two crewmembers - the driver and commander - as well as 12 fully equipped troops in specially designed blast-attenuating seats that can be detached for quick access to hull storage spaces or to facilitate maintenance.

Erstaunlich ist vor allem anderen die Seegängigkeit dieses Fahrzeuges:

Zitat:ST Kinetics also highlighted that amphibious operations are one of the key design drivers of the Terrex 2 programme, with the vehicle's final hull form determined through extensive testing in simulations, tank testing, as well as actual sea trials. The company asserted that its hydrodynamic hull design, combined with a raised snorkel system and a refined propulsion system, has enabled the vehicle to achieve swimming speeds of up to 6 kt in water conditions as high as Sea State 4 in actual sea trials.

Zitat:Besides the USMC's ACV 1.1 programme IHS Jane's understands that ST Kinetics has teamed up with Elbit Systems of Australia to participate in the Australian Department of Defence's (DoD's) Project Land 400 Phase 2 acquisition programme, which is seeking up to 225 new-built combat reconnaissance vehicles to replace the army's ageing ASLAV light armoured vehicles and M113AS4 armoured personnel carriers from 2020 to 2025. While the company declined to comment directly on its participation in the Australian requirement due to contractual obligations, it is likely that the Elbit Systems-ST Kinetics entry will be based on the Terrex 2 platform.

Aufgrund der sehr guten Geländegängigkeit, im Vergleich zu allen anderen vergleichbaren Plattformen immensen Schwimmfähigkeit und geringen Geräuschsignatur und dem erheblichen Platzanngebot wäre der TERREX auch meiner Ansicht nach eine sehr gute Plattform für einen Aufklärungspanzer. Gerade in Osteuropa gibt es eine Menge Flüsse, kleine Seen, zusammenhängende Gewässer und Sümpfe.

Es ist sehr bedauerlich, dass bereits die Originalplattform nie als Alternative zum GTK in Betracht gezogen wurde. Vor allem auch aufgrund der hohen Absitzstärke von 12 voll ausgerüsteten Infanteristen. Zwei TERREX können zusammen die gleiche Mannzahl und gesamt mehr Ausrüstung transportieren als drei GTK. Die Transportleistung von 300 GTK kann so durch 200 TERREX erbracht werden und man spart so 100 Fahrzeuge und nicht weniger als 300 Mann Besatzung und gewinnt abgesehen vom geringeren Wartungs- Logistik- und Bewegungsaufwand auch noch ein kompaktes Bataillon Mannkraft dazu und das bei deutlich niedrigeren Kosten.

Je weniger Fahrzeuge, desto besser. Dazu muss die Absitzstärke pro Fahrzeug möglichst hoch sein. Und Radpanzer der Infanterie müssen schwimmfähig sein und möglichst geländegängig. Der TERREX erfüllt hier alle diese Kriterien.
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