Schatzschiffe und Schiffswracks
#12
Und noch ein Wrackfund (Artikel ist von Juni, ich habe es eben aber erst gesehen), und dabei ein recht interessanter: Es handelt sich um eine spanische Galeone, die im späten 17. Jahrhundert vor der Küste Oregons (also im Pazifik bzw. vor der US-Nordwestküste) scheiterte. Sehr interessant dabei ist auch, dass das von den Philippinen bzw. im Regelfall von Manila aus kommende Schiff (eine sogenannte Manila-Galeone), die Zielhäfen lagen in Mexiko -, mehrere hundert Meilen vom Kurs abgekommen sein muss.

Im Normalfall segelten die Schiffe, beladen u. a. mit Gütern aus China (oftmals Porzellan und Seide, aber auch teils Gewürze, Elfenbein, Wachs), von den Philippinen ab, legten einen Stopp auf den Marianen ein zwecks Versorgung und segelten dann in einem recht großen Bogen über den nördlichen Pazifik (zumindest die frühen Manila-Galeonen konnten nicht gegen den Wind kreuzen, sie folgten also den Strömungen), Zielhafen war meistens Acapulco in Mexiko. Die Schiffe trafen dabei etwa auf der Linie des heutigen Südkalifornien wieder auf die Küste und folgten dieser dann nach Süden gen Mexiko.

Was die Santo Cristo de Burgos nach Oregon verschlug und sie dort sinken ließ, ist nicht genau bekannt. Allerdings war das Schiff schon seit seinem Verlust legendenbehaftet und die Indigenen vor Ort, etwa die Tillamook, erzählten von dem Schiff in ihrem mündlichen Überlieferungen.

Ich sage es ja - Onkel Dagobert wäre wieder mal hellauf begeistert... Wink
Zitat:Legendary Spanish galleon shipwreck discovered on Oregon coast

In 1693, a ship carrying silk and beeswax from the Philippines to Mexico mysteriously vanished. Now a risky mission has recovered its timbers—solving a 300-year-old puzzle. [...] The extraordinarily rare hull remains were removed from sea caves near Manzanita earlier this week in a risky emergency recovery mission involving archaeologists, law enforcement personnel, and search-and-rescue teams from multiple state and local agencies.

“I’m impressed and relieved,” says Scott Williams, an archaeologist with the Washington State Department of Transportation and president of the Maritime Archaeology Society (MAS), an all-volunteer group that spearheaded a 15-year search for the shipwreck. The dozen timbers are believed to be pieces of the Santo Cristo de Burgos, a Spanish galleon that was sailing from the Philippines to Mexico in 1693 when it veered off course and vanished, most likely wrecking on what’s now Oregon’s coast. Its cargo included costly Chinese silk, porcelain, and blocks of beeswax for making candles. [...]

Spanish galleons began sailing between the Philippines and Mexico in 1565 and traded goods for 250 years. The Santo Cristo de Burgos disappeared after leaving the Philippines in 1693. The shipwreck location has been confirmed hundreds of miles from the traditional galleon route. [...] Despite their 250-year run—and the inevitable loss of wooden vessels crossing the hazardous Pacific—remarkably few Manila galleon shipwrecks have been found. Only three are known from the west coast of the Americas—with one each in Oregon, California, and Baja Mexico—and no surviving hull remains have been discovered until now. [...]

The Santo Cristo is better known along the Oregon coast as the legendary “Beeswax Wreck”—a moniker derived from distinctive blocks of beeswax that washed ashore for centuries and were traded by local Native American tribes and later Anglo-European settlers. Because honeybees are not native to the Americas—they were imported from Europe in the 17th century—Asian beeswax was a major import for Spain’s colonies, where beeswax candles were required for Catholic services. [...]

And oral histories from the area’s Indigenous tribes tell of a foreign ship that wrecked long ago, with a crew that came ashore and met varying fates.
https://www.nationalgeographic.com/histo...ed%20today.

Schneemann
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