Flugboote und Amphibienflugzeuge
#1
Angesichts dieses neuen Musters aus China...
Zitat:AVIC AG600 RELOADED

Chinas neues Seemonster hebt ab

Der zweite Prototyp der Avic AG600 ist flügge. Das gegenüber dem Erstling deutlich umkonstruierte Amphibium aus China stieg am Dienstag in der südchinesischen Provinz Guangdong zum Jungfernflug auf. Es ist das größte Flugboot der Gegenwart – und das schwerste. [...]

Wie schon beim Roll-out Ende Dezember 2021 präsentierte sich das zweite Exemplar der Avic AG600 an diesem Tag abermals ohne Lack, lediglich gekleidet in gelbe Grundfarbe – dafür jedoch mit der zivilen Kennung B-ODCC am Heck. Im Lastenheft für den Erstflug hakten die Piloten laut Angaben der chinesischen Nachrichtenagentur Xinhua nacheinander Steigflug, Abbremsen in der Horizontalen, Kurvenflug sowie ein simuliertes Durchstartmanöver ab. Das Flugzeug habe sich dabei wie erwartet verhalten. "Alle Systeme blieben während des Fluges in gutem Zustand und funktionierten stabil", heißt es aus China. [...]

Doch nicht nur optisch, auch was die Leistungsdaten angeht, soll sich die zweite AG600 vom ersten Modell abheben. So nennt Avic für die neue Ausführung ein maximales Startgewicht von 60 Tonnen. Das sind noch einmal sechseinhalb Tonnen mehr als offiziell für die "alte" AG600 zu Buche steht. Damit baut die in China "Kunlong" genannte Viermot ihren Status als größtes und schwerstes Flugboot der Gegenwart weiter aus. Das nächstkleinere Muster aus dem Ausland, die japanischen ShinMaywa US-2, bringt es "nur" auf 45 Tonnen Startgewicht. Die für die AG600 offiziell angegebene Nutzlast von zwölf Tonnen Löschwasser bleibt allerdings unverändert. [...]

Die Zulassung der AG600 strebt Avic nach eigenen Angaben bereits für das kommende Jahr an. Zwischen 2024 und 2025 könnten dann "der Brandbekämpfungstyp und der Notfallrettungstyp" des Flugboots auf den Markt kommen, heißt es. Und natürlich wird die AG600 dann beim Militär auch andere Zwecke erfüllen als die jüngst genannten – vom Truppentransport bis zur U-Boot-Jagd.
https://www.flugrevue.de/militaer/avic-a...r-hebt-ab/

...dachte ich mir, könnte ein eigener Strang Sinn ergeben.

Vor allem auch deshalb, weil man über die Sinnhaftigkeit solcher Maschinen sicherlich diskutieren kann. Sie haben ohne Zweifel ihren eigenen Reiz, aber es ist die Frage, inwieweit sie eher ein gezwungenermaßen agierender Lückenbüßer als ein entscheidender und die Luftfahrt erneuernder Lückenfüller sind? Denn die meisten ihrer Befähigungen können auch andere Flugzeuge (oder teils auch Hubschrauber) zum Tragen bringen.

Das gilt für die U-Boot-Jagd, für die Brandbekämpfung, für SAR-Missionen und für die Langstrecken-Seeaufklärung (was übrigens auch Satelliten gewährleisten können). Bleibt also die Frage, sind sie ein "charmanter" Anachronismus aus einer vergangenen Epoche oder haben sie tatsächlich das Rüstzeug, eine technisch-strategische Trendwende in manchen Bereichen zu bewirken?

Schneemann
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#2
Bei den Chinesen habe ich manchmal das Gefühl, dass sie einfach mal machen, um die Fähigkeit im eigenen Land aufzubauen. Und das dann halt querbeet durch alle Produktarten.

Amphibienflugzeuge sind aber interessant, um die Interessen im südchinesischen Meer zu unterstützen. Zwar versucht China, Flugfelder auf diesen Inseln zu bauen, wo es nur geht. Gilt aber nicht für alle und mit solchen Flugzeugen kann man schneller Nachschub heranführen, als mit Schiffen oder Hubschraubern.

Beim Feuerlöschen wird es interessant sein, ob die Maschine wie z.B. die CL-415 beim Wassern "vollgetankt" werden kann. Damit spart man enorm viel Zeit, um Brände zu bekämpfen.
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#3
Und noch eine US-Studie zu diesem Thema...
Zitat:DARPA Responds On “Liberty Lifter” Seaplane

The U.S.’s Defense Advanced Projects Research Agency (DARPA) is seeking an experimental “X-Plane” approach to create a new Wing-in-Ground (WIG) Effect seaplane to transport (amphibious) armored vehicles and heavy cargo at flying speeds above the wavetops for naval forces.

Such a WIG seaplane, if built and fielded, would revolutionize transport for the theater Combat Commander in providing Distributed Maritime Operations independent of surface sealift transports and bypass the Ship-to-Shore Connector process currently utilizing hovecrafts, landing crafts, and the future Light Amphibious Warship (LAW) as the Liberty Lifter is meant to land on and take off from water. Naval News reached out to DARPA with questions on this new X-Plane airlift program. [...]

One of the “Liberty Lifter’s” DARPA X-Plane Requirement is to transport two U.S. Marine Corps’ armored Amphibious Combat Vehicles (ACV), each with a gross weight of 67,500 pounds (30,617 kilograms) or 33.75 tons. This Requirement for the “Liberty Lifter” to carry two ACVs results in a total vehicle cargo weight of around 67.5 tons. This carrying weight is smaller than the initial DARPA WIG cargo plane rating of 100+ tons, but is about the cargo-carrying weight of a C-17 rated at 72.6 tons (160,000 pounds).

Each ACV has a crew of three and can carry thirteen combat-equipped Marines in the rear. Thus, a single Liberty Lifter, could in theory, deposit a Marine platoon almost anywhere on land and at sea as the DARPA Liberty Lifter video shows two ACVs being driven right onto the beach from inside the seaplane’s twin fuselages. With flying speeds (much) greater than the ACV’s swimming speeds and that of U.S. Navy landing craft, the Liberty Lifter should expand the mobility of any amphibious assault in certain uncontested and/or permittable environments. [...]

DARPA intends to design, build, float, and fly a full-scale Liberty Lifter demonstrator.
https://www.navalnews.com/naval-news/202...-seaplane/

Das interessante an diesem Konzept (so verstehe ich es): Es ist ein Zwitter - und zwar aus einem sog. Bodeneffektfahrzeug einerseits (man denke an den sowjetischen Ekranoplan), also für die unmittelbare Anlandung an Küsten geeignet, und zugleich andererseits hat das Konzept die Eigenheiten und Befähigungen inne von einem Flugboot für mittlere Höhen.

Schneemann
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#4
(19.06.2022, 08:19)Schneemann schrieb: Es ist ein Zwitter - und zwar aus einem sog. Bodeneffektfahrzeug einerseits (man denke an den sowjetischen Ekranoplan), also für die unmittelbare Anlandung an Küsten geeignet, und zugleich andererseits hat das Konzept die Eigenheiten und Befähigungen inne von einem Flugboot für mittlere Höhen.

Ja, aber deine Zuordnung stimmt nicht. Die Fähigkeit zur Anlandung an Küsten hat es aufgrund der Auslegung als Flugboot, nicht aufgrund der Bodeneffektfähigkeit. Letztere ermöglicht "nur" eine deutliche Reichweitensteigerung aufgrund der effizienteren Fortbewegungsart. Ein Gegenbeispiel wäre etwa der inzwischen auch schon über zwei Jahrzehnte alte Entwurf des Boeing Pelican, einer Mischung aus Bodeneffektfahrzeug und Transportflugzeug, dass ebenso für eine Bodeneffektfahrt über See und einem normalen Flug über Land ausgelegt war, aber aufgrund der fehlenden Eignung als Flugboot keine amphibischen Fähigkeiten besaß. Dafür war es mit einer unglaublichen Transportkapazität von maximal knapp 1.300 Tonnen geplant.
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#5
Zitat:USSOCOM Update On MC-130J Amphibious Capability Or ‘MAC’

At the U.S. Special Operations Forces Industry Conference 2022 (SOFIC 2022), held in-person for the first time (and also virtually) since the COVID-19 pandemic, USSOCOM Program Executive Office Fixed Wing (PEO FW) offered additional insight as to the progress of the Special Operations Command’s quest for an amphibious C-130J seaplane for greater mobility, flexibility, and survivability in the INDO-PACOM region. [...]

“In terms of amphibious MC-130 demonstration, USSOCOM is actually going through some market research, currently, to see if we can identify any potential amphibious capacities to meet some of the SOF Requirements that are existing. And currently AFSOC is also doing an experimental demonstration where they are planning on putting some float assemblies on a C-130 platform. They use digital engineering as a major factor of reducing some of that risk and making some of those changes, and they have gone through some hydrotesting and some aero testing on a subscale factor.” (Rich Rodriguez, USSOCOM’s Tech Director in Emerging Technologies) [...]

Unclear is how USSOCOM will load and unload cargo from a MC-130J’s fuselage resting high up on floating pontoons as the rear cargo ramp might be so high that the steep angle of the rear ramp might prevent true drive-on/drive-off of watercraft and boats such as RHIBs, jetskis, amphibious vehicles, and Combat Rubber Raiding Crafts (CRRCs). The U.S. Army’s secretive and elite Task Force-160’s MH-47s often sit in the water and deploy their rear cargo ramps for rapid CRRC exfiltration and infiltration where the CRRC can literally drive right up and into the flooded interior of the MH-47. However, the amphibious MC-130J will be sitting on pontoons so this “wet duck CRRC extraction” method might not be feasible if the pontoons cannot ballast to lower the C-130’s fuselage and ramp closer to the water’s surface, or if the MC-130J’s interior is allowed to be floodable.
https://www.navalnews.com/naval-news/202...ty-or-mac/

Schneemann
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#6
Zitat:ShinMaywa And USSOCOM Comment On The US-2 Seaplane

Naval News reached out to ShinMaywa Industries, Ltd. in Japan to inquire on if the U.S. Special Operations Command (USSOCOM) might be interested in their US-2 seaplane. A representative from ShinMaywa’s Sales and Marketing Department replied. Naval News also reached out to USSOCOM for additional C-130J MAC status and comment. [...]

With growing interest in USSOCOM potentially acquiring an amphibious C-130J floatplane, or an actual seaplane, the top in-service seaplane contender with a “ship hull belly” remains the Japanese Maritime Self Defense Forces’ (JMSDF) ShinMaywa US-2, a four-engine propeller seaplane with the primary role of Search and Rescue (SAR), contingency operations, and Humanitarian Disaster Relief. The US-2s that have been built currently serve with the JMS. [...]
https://www.navalnews.com/naval-news/202...-seaplane/

Schneemann
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#7
Zitat:C-130 Seaplane Program Put On Back Burner (Updated)

Funding challenges and ‘reprioritization of capabilities’ has resulted in an indefinite delay of the C-130 floatplane’s test flight. [...]

The initial test flight of an amphibious MC-130J special operations transport was anticipated to take place this year, but those plans have changed. [...] Alicia Premo, a spokeswoman for Air Force Special Operations Command (AFSOC), told The War Zone in an email Thursday after we requested a program update. “However, for a variety of reasons, at this time we do not have the capability demonstration scheduled. Those reasons vary from funding challenges to a recent reprioritization of capabilities.” Premo did not elaborate on the reasons [...].

But whatever the answer, it is yet another setback for a program that has now seen its goal line shift to the right for the second time. A flying demo was originally set to take place by the end of 2022, then-AFSOC commander Lt. Gen. James Slife said at a September 2021 media roundtable. [...]

It is unclear whether the change at the top of AFSOC is a death knell for MAC, a program design to add floats onto special operations-equipped MC-130Js to provide greater airlift flexibility, especially in the Pacific.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/sp...ack-burner

Schneemann
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#8
Zitat:USSOCOM’s AFSOC Updates On The MC-130J Floatplane’s Status

Naval News reached out to the U.S. Air Force’s Special Operations Command (AFSOC) in February 2023 for an update on the MC-130J amphibious floatplane conversion kit. This add-on pontoon kit (pictured above) is meant to convert existing AFSOC MC-130Js and give them the capability to take off and land on land and water. [...]

Details on the MAC have been scarce since 2021 with USSOCOM and AFSOC providing no additional graphics or information. When queried by Naval News, USSOCOM Public Affairs said that the MAC is not an official Program of Record unlike the DARPA “Liberty Lifter” and no contract exists to construct anything. USSOCOM did admit that the Japanese Maritime Self-Defense Force’s ShinMaywa Industries US-2, a four-engine propeller seaplane with the primary role of Search and Rescue (SAR), contingency operations, and Humanitarian Disaster Relief, was market researched as a possible contender. However, the Japanese ShinMaywa US-2 lacks a spacious cargo hold and a rear cargo ramp, ingress and egress being through a fuselage side door.
https://www.navalnews.com/naval-news/202...es-status/

Schneemann
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